úterý 11. prosince 2012

Teologie?


Za posledních pár dní a týdnů jsem několikrát registroval tvrzení, že teologie je věda. Nemám sebemenších pochyb, že se za tím skrývá předem připravená faleš, která v případě, že jí někdo oponuje, se začne hájit hned celou řadou předem připravených logických klamů, kliček a často demagogií.

Není se ani čemu divit. Absolventi, studenti a sympatizanti teologie totiž mají předem jasno. Podobně jako v teologii nelze uhnout z prvotního předpokladu, že Bůh je reálná entita, je pro naše milé teology předem jasný fakt, že teologie je vědou.
Je to skoro roztomilý paradox. Protože tím pádem k předmětu „zkoumání“ teologie přistupují stejně, jako k teologii samotné. Ptáte se jak? Zpětnou racionalizací a zpětným dokazováním.

A tady bychom to v podstatě mohli zarazit, že? Pracuje snad nějaká věda s předem hotovým závěrem zkoumání, ke kterému teprve domýšlí „hypotézy“ a zpětně se jej snaží dokázat? Můžeme vůbec nazývat vědou něco, co si z vědeckého postupu nejprve pár věcí účelově vyndá (experiment, pozorování) a zbytek následně převrátí obráceně (nejprve máme hotový závěř a až pak k němu sháníme, v případě teologie fabrikujeme, důkazy)?

Dle mého nikoli. Teolog by se mohl aspoň pokusit uhrát teologii na nauku (i deskriptivní!)
nebo na disciplínu vědění. Přeci jen, nezabývá se taková sociologie, politologie nebo psychologie popisem abstraktních konceptů, jako je společnost, mysl a politika? Není samotný Bůh a jeho činění taky přeci šikovnou abstrakcí?
A tady by leckdo narazil na kámen. Já však ne. Jelikož s psychologií ani politologií mnoho zkušeností nemám (zcela určitě více než průměr populace, ale stále ne výše než na úrovni znalejšího laika), pokusím se o trochu sociologický pohled. Nemám důvod se domnívat, že u výš zmíněných oborů by to fungovalo jinak.

Je pravdou, že sociologie se na rozdíl od přírodních a exaktních věd nezabývá čistě objektivní realitou zákonitostí přírody, ale sociálními konstrukty.
Zabývám se zkrátka společností, a to čistě deskriptivně. To zahrnuje v celé šířce mnoho jevů. Od nacionalismu, etnicity, rasismu, zločinnosti, religiozity po dělení společnosti, reprodukci institucí, ideologií, vzdělání a tak dále.
Nikdo by zcela jistě nepochyboval, že všechny tyto pojmy jsou sociálními konstrukty. Jsou výplodem abstraktního myšlení člověka. Stejně jako Bůh. A zde ale narážíme na zásadní rozdíl.

Sociální konstrukty jsou ve svůch důsledcích reálné.

Pokud bych to měl říct co nejpolopačitěji, tak vzdělání je sociální konstrukt, je vymyšlený lidmi. Není objektivní skutečností, jako jsou například přírodní zákonitosti, kterými se zabývájí přirodní vědy. Ale kdo by oponoval faktu, že vzdělání jako instituce má na náš život zcela reálný vliv a to po celý život, téměř neustále? Že ve svém důsledku je objektivní realitou?
Domnívám se, že nikdo.

A to je právě ten parádní rozdíl. Bůh jako takový nemá žádný dokazatelný důsledek v lidském životě. Samotná myšlenka Boha konceptualizovaná do náboženství samozřejmě má. Pokud nevěříte, tak se zamyslete až projdete kolem nejbližšího kostela, v televizi uvidíte blábolit Dominika Duku, nebo až zase někdy uvidíte hrozivé záběry z 11. září.

Teolog má ale tohle všechno hluboce v prdeli. Nezabývá se vlivem a důsledkem náboženství na lidský život. Neřeší ani náboženství strukturálně. Nezabývá se ničím reálným, co by mělo reálné důsledky. Zabývá se jen a výhradně Bohem. Vychází z předpokladu, že Bůh je. Nesnaží se ho ani dokázat a pokud někdy ano, tak víme, že dost nešikovně a hlavně neúspěšně.
Teologie není tedy ani deskriptivní naukou. Protože ať už se teolog bude stavět na hlavu, metat kotrmelce a sepíše sebedelší kvanta textu, není schopen prokázat, že předmět jeho zkoumání je něco jiného, než jen jeho imaginární kamarád.

A v tom je ten rozdíl. Sociologie nebo religionistika se zabývá tím, jak samotná představa (a její nositelé) imaginárního kamaráda má reálný dopad na náš život. Teolog se zabývá tím, jak konkrétně jeho imaginární kamarád vlastně vypadá, jakou má agendu a jak jí naplňuje.
Teologie tak není ničím větším, než debatním kroužkem, kde si parta lidí sděluje představy své a představy jiných o tom, jak má jejich imaginární kámoš vypadat.

A jestli tohle nazvete vědou nebo naukou, žádám vás tedy, aby jste tak odteď nazývali i astrologii, grafologii, scientologii a shoggotologií.
A co že je to shoggotologie? To je holt věda, která se zabývá obřími roboty z Mogadonova mračna a tím, jak vypadají. Máme k tomu jen pár komixů co někdo napsal před pár lety, ale intenzivně prohlížíme každý rámeček a každičké slovo dialogů. Jestli nás vůbec trklo, zda ti roboti existují? Ale prosím vás. Pokud vám nedělá problém nazývat teologii vědou, tak by jste i mě měli dát status vědce.

Nechcete být přeci pokrytci a mít na stejné věci dvojí metr.

4 komentáře:

  1. "religionizita" je asi překlep "religionistika". Jinak krásný článek, pobavil jsem se královsky.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, je to překlep. A je jich tam víc, vždy najdu nové když si to znova přečtu. Je to jako nějaká dobrodružná hra.
    Jinak mockrát děkuju za koment a přečtení. Jsem rád, že se to líbí.

    OdpovědětVymazat
  3. Zrovna před pár dny jsem se divil na serveru i-ateismus.cz, že stát platí teologická studia na univerzitách a jestli se případná odluka týká i zrušení státem placeného studia teologie. A vida, nejsem sám komu teologie vrtá hlavou.
    Díky za článek!

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji, Dane. Ona by skoro celá debata o tomto mohla skončit v bodě, kdy teologům ukážete tohle.

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_v%C4%9Bdn%C3%ADch_discipl%C3%ADn

    Jasný, možná jsem slepý a třeba jen neumím hledat, ale já tam prostě teologii nikde nevidím. Ale zase oni by se mohli ohánět všelijakými úskoky, které tu ani nebudu vypisovat, protože na ně nemám čas ani žaludek a myslím, že je všichni známe (definice vědy je realtivní, wikipedii se nedá věřit, ale jaktože na UK dostaneš titul a bla bla bla).

    Já jsem jen chtěl uvést na pravou míru, proč logicky a principiálně není teologie věda a ani jí být nemůže. A jsem rád, že se článek líbí.

    Budu rád, když sem ještě někdy zavítáte a klidně okomentujete něco.

    OdpovědětVymazat